مشاوره رایگان
۰۲۵-۳۲۸۹۰۱۳۶
شماره تماس
​iraninsurance37919@gmail.com
ایمیل پشتیبانی
قم،بلوارجمهوری،خیابان حکیم،حکیم اول پ۳۹
آدرس دفتر
لوگو

بیمه ایران کد37919

​بیمه ایران سرمایه پنهان شما ...

بیمه های مسئولیت قرادادی:

الف ) بیمه سی ام آر  :

 

 

بیمه نامه مسئولیت مدنی موسسات حمل و نقل بین المللی کالا از طریق جاده (CMR)

 Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road

 

موضوع بیمه CMR : 

پوشش بیمه مسئولیت مدنی شرکت های حمل و نقل بین المللی کالا از طریق جاده در مقابل صاحبان کالا طبق مقررات کنوانسیون سی ام آر در رابطه با راهنامه های حمل و نقل بین المللی کالا که از طریق جاده توسط این شرکت ها صادر میشود . مبنای این بیمه نامه کنوانسیون حمل و نقل کالا از طریق جاده (CMR ) مصوب 19/05/1956  در ژنو مشتمل بر یک مقدمه و پنجاه و یک ماده و پروتکل اصلاحی آن  به تاریخ  05/07/1987   مشتمل بر یک مقدمه و دوازده ماده که  ناظر بر روابط بین حمل کننده کالاو فرستنده و گیرنده کالا میباشد و همچنین مصوبه الحاق جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون در تاریخ 29 تیر 1376  میباشد .

خسارت وارده به کالای موضوع بیمه بر مبنای ماده 23 کنواسیون CMR  بر اساس ارزش CIF کالا بعلاوه  سود و حقوق گمرکی و یا به ماخذ هر کیلوگرم از وزن ناخالص کالای خسارت دیده معادل حداکثر  8.33 SDR هر کدام که کمتر باشد تعیین میگردد .همچنین در صورتیکه صاحب کالا اقدام به اظهار ارزش کالای موضوع حمل نماید ، ماخذ محاسبه خسارت وارده بر اساس ارزش اظهار شده و یا ارزش (CIF(Cost, Insurance and Freight و سود و حقوق گمرکی هر کدام که کمتر باشد خواهد بود .

 

 

حق بیمه CMR:  

 

 

مبنای محاسبه حق بیمه در این قرارداد بر مبنای درصدی از کرایه حمل میباشد .

نکته 1 :در مورد راهنامه های حمل کالا باارزش اظهار شده ، متقاضی می بایست قبل از بارگیری مراتب را به بیمه گر اعلام و حق بیمه متعلقه را پرداخت نماید

نکته 2 :در مواردی که برای برگشت کانتینر خالی راهنامه صادر گردد تخفیف ویژه ای توسط بیمه گردر نظر گرفته می شود چون کانتینر فاقد کالااست ودر صورت بروز حادثه ، خسارت زیادی به خود کانتینر وارد نمی شود.

نکته 3 : معمولا برای محمولات مصالح ساختمانی در صورتیکه بصورت فله باشند تخفیف در نظر گرفته می شود

نکته 4 :هر گاه برای محموله یک وسیله نقلیه چند راهنامه صادر گردد (گروپاژ) حق بیمه برای هر راهنامه محاسبه نمی گردد اگر برای یک مقصد باشد حق بیمه معادل یک کامیون دربست با توجه به حجم کل ناخالص کالا واگر برای مقاصد مختلف باشد بر اساس دورترین مقصد وبا حجم کل کامیون خواهد بود

نکته 5 :برای محصولاتی که نیاز به دمای خاص داشته باشند اضافه نرخ محاسبه وتعیین می گردد .

نکته 6 :هزینه نجات وجلوگیری از توسعه خسارت در تعهد بیمه گر می باشد

 

 

استثنائات بیمه سی ام آر:

 

 

  1. خسارت و هزینه های مربوط به محمولاتی که تحت شمول کنوانسیون سی ام آر و مقاوله نامه مربوط قرار ندارد
  2. خسارت و هزینه های مربوط به مواردی که طبق کنوانسیون سی ام آر بیمه گذار نسبت به آن از مسئولیت مبری است
  3. خسارت ناشی از عمد و سوء نیت بیمه گذار
  4. خسارت ناشی از انرژِی هسته ای و رادیو اکتیو
  5. خسارت ناشی از جنگ ، شورش ،بلوا، اعتصاب ،خرابکاری ، ظبط ویا مصادره کالا
  6. خسارات وارده به فلزات گرانبها،سنگ های قیمتی ،پول و اسکناس ،آثار هنری و تابلوهای نقاشی و مجسمه ها مگر در صورتیکه قبل از حمل موافقت بیمه گر جلب شده باشد
  7. سرقت محموله کامیون با راننده خارجی

 

 

 

CMR_Insurance_Form.pdf
قانون حمل.pdf

 

ب) بیمه مسئولیت تولید و نصب سیستم های گازسوز خودرو:

بیمه مسئولیت مدنی شرکت های نصاب و تولید کننده  سیستم های گازسوز خودرو در قبال مشتریان و اشخاص ثالث بدین معنی که چنانچه در نتیجه اشتباه ، قصور ،غفلت و اهمال بیمه گذار و کارکنان وی در نصب یا تست و یا عدم کارایی سیستم گازسوز خودرو خسارت های مالی و جانی به صاحب خودرو و یا اشخاص ثالث وارد آید بیمه گر پس از احراز مسئولیت بیمه گذار نسبت به جبران خسارت اقدام خواهد نمود . در بیمه مسئولیت شرکت های نصاب یا تولید کننده  سیستم های گازسوز خودرو هزینه های پزشکی  و دیه فوت و نقص عضو به همراه خسارت های مالی وارد شده به مشتریان و اشخاص ثالث تحت پوشش قرار میگیرد . در این بیمه نامه تولید کنندگان و یا شرکت های نصاب میبایست بر اساس شماره سریال لیست تولیدات و یا نصب های انجام شده را در دوره های زمانی مشخص برای شرکت بیمه ارسال کنند و بدیهی است که تعهد شرکت بیمه فقط محدود به سیستم هایی خواهد بود که مشخصات آنها برای شرکت بیمه ارسال شده باشد . همچنین در ابتدای قرارداد مبلغی تحت عنوان پیش پرداخت به بیمه گر پرداخت میشود و همزمان با ارائه لیست کارها حق بیمه مربوطه نیز پرداخت میشود .شرکت هایی که در زمینه تست و بازرسی این سیستم ها فعالیت میکنند نیز میتوانند مسئولیت مدنی حرفه ای خود را که در نتیجه اشتباه ، قصور و اهمال در عملیات تست و بازرسی بوجود می آید در قالب بیمه مسئولیت حرفه ای بیمه کنند . 

لازم به ذکر است شرکت های تولید و نصب و بازرسی سیستم های گازسوز خودرو علاوه بر بیمه مسئولیت فوق می بایست بیمه مسئولیت مدنی کارفرما درمقابل کارکنان را نیز برای پوشش حوادث احتمالی کارکنان خود تهیه نمایند 

 

 

 

 

 

 

 

ج) بیمه تضمین کیفیت محصول بیمه ایران:

 

 

موضوع بیمه تضمین کیفیت محصول

عبارتست از بیمه مسئولیت مدنی بیمه گذار ناشی از عدم کارایی و کیفیت نامطلوب محصولات مورد بیمه در قبال مصرف کنندگان بدین معنی که اگر محصولات عرضه شده توسط بیمه گذار فاقد شرایط و کیفیت اعلام شده توسط بیمه گذار باشد بیمه گر با در نظر گرفتن شرایط قرارداد نسبت به جبران مسئولیت بیمه گذار حداکثر تا مبلغ محصول اقدام می نماید . به همین دلیل به این بیمه نامه به بیمه تضمین کیفیت محصول نیزگفته میشود.
علاوه بر بیمه تضمین کیفیت محصول در صورتیکه بدلیل نقص یا عیب یا اشکال در محصول خسارت مالی و جانی به مصرف کنندگان یا خریداران وارد آید شرکت بیمه با توجه به شرایط قراداد خسارت های وارده را جبران خواهد کرد .
با توجه به قوانین موجود در کشور از جمله قانون مسئولیت مدنی و همچنین قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان کلیه عرضه کنندگان کالا و خدمات در برابر مصرف کنندگان مسئولیت دارند ، بیمه مسئولیت مدنی تولید کنندگان و فروشندگان محصول جبران خسارت های ناشی از معیوب بودن کالا و همچنین خسارت هایی که ممکن است به جان و مال مصرف کنندگان ناشی از مصرف کالا وارد آید را پوشش می دهد اما مجازات های کیفری تحت پوشش این بیمه نامه نیست .

ماده 2 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان : کلیه عرضه کنندگان کالا و خدمات، منفرداً یا مشترکاً مسؤول صحت و سلامت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین و یا مندرجات قرارداد مربوطه یا عرف در معاملات هستند اگر موضوع معامله کلی باشد در صورت وجود عیب یا عدم انطباق کالا با شرایط تعیین شده، مشتری حق دارد صرفاً عوض سالم را مطالبه کند و فروشنده باید آن را تأمین کند و اگر موضوع معامله جزئی (عین معین) باشد مشتری می تواند معامله را فسخ کند یا ارش کالای معیوب و سالم را مطالبه کند و فروشنده موظف است پرداخت کند. در صورت فسخ معامله از سوی مشتری پرداخت خسارت از سوی عرضه کننده منتفی است.
تبصره ـ چنانچه خسارات وارده ناشی از عیب یا عدم کیفیت باشد و عرضه کنندگان به آن آگاهی داشته باشند، علاوه بر جبران خسارت به مجازات مقرر در این قانون محکوم خواهند شد. چنانچه اقدام آنان واجد عناوین مجرمانه دیگر باشد، مشمول همان قانون خواهند بود.

ماده18 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان : چنانچه کالا یا خدمات عرضه شده توسط عرضه کنندگان کالا یا خدمات معیوب باشد و به واسطه آن عیب، خساراتی به مصرف کننده وارد گردد متخلف علاوه بر جبران خسارات به پرداخت جزای نقدی حداکثر تا معادل چهار برابر خسارت محکوم خواهد شد.

 

 

کارکرد بازاریابی بیمه تضمین کیفیت محصول :

 

بیمه تضمین کیفیت محصول حامل یک پیام واضح و روشن برای خریداران یک محصول است که تولید کننده یا فروشنده از کیفیت محصول خود مطمئن است به گونه ای که یک شرکت بیمه معتبر ریسک عدم کیفیت آن را پس از بررسی های لازم پذیرفته است . لذا این پیام مثبت میتواند تاثیر مثبتی روی برند محصول ایجاد کند .

د) بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل داخلی:

 

 

موضوع بیمه مسئولیت متصدی حمل:

 

بیمه مسئولیت مدنی حرفه ای متصدیان حمل و نقل  در قبال ارسال کنندگان و یا صاحبان کالا به موجب بارنامه های صادره که ناشی از تحقق خطرهای بیمه شده باشد .متصدی حمل بر اساس بارنامه صادر شده مسئول و متعهد است باری را که از فرستنده تحویل گرفته از نقطه الف به نقطه ب ببرد و سالم تحویل گیرنده دهد حال اگر در بین مسیر به دلیل وقوع حادثه خسارتی به بار وارد شود به استناد قانون از جمله مواد 386 الی 388 قانون تجارت مسئول بوده و باید جبران خسارت کند . بیمه مسئولیت متصدی حمل و نقل جبران کننده خسارت هایی است که در چهارچوب مسئولیت متصدی حمل و قرارداد فیمابین بوده باشد. در این بیمه نامه یک قرارداد بین شرکت بیمه و موسسه حمل منعقد میشود و موسسه حمل در دوره های زمانی مشخص لیست تمام بارنامه های صادر شده خود را به همراه حق بیمه مربوطه به صورت الکترونیکی برای شرکت بیمه ارسال میکند

 

 خطرهای بیمه شده در بیمه مسئولیت متصدی حمل :

 

  • 1- تصادف و واژگونی وسیله نقلیه و یا برخورد کالا با شی ثابت 
  • 2- پرتاب شدن محموله از روی وسیله نقلیه 
  • 3- آتش سوزی و انفجار وسیله نقلیه 
  • 4- سرقت کلی محموله با وسیله نقلیه به استثنا جعل اسناد 
  • 5- هزینه های لازم و متعارف برای نجات کالا و جلوگیری از توسعه خسارت پس از وقوع حوادثی که جبران زیان آنها در تعهد بیمه گر باشد 
  • 6- هزینه متعارف دادرسی و دفاع از بیمه گذار در مراجع قضایی که در ارتباط با خطرات بیمه شده پرداخت شده باشد 

نکته : حداکثر تعهد بیمه گر در مورد بندهای 5 و 6 از 20% تعهد بیمه گر تجاوز نخواهد کرد

 

 

 شروع و پایان تعهد شرکت بیمه برای هر حمل :

 

 

پوشش بیمه پس از تکمیل بارگیری کالا در مبدا و صدور بارنامه (هرکدام موخر باشد ) آغاز و همزمان با شروع تخلیه در مقصد مندرج در بارنامه پایان می یابد . لیکن در صورت توافق طرفین و پرداخت حق بیمه اضافی امکان اضافه کردن پوشش تخلیه و بارگیری در قرارداد وجود دارد .

 

استثنائات بیمه مسئولیت متصدی حمل داخلی : 

 

  • 1- جعل اسناد و خیانت در امانت و هر نوع عمل عمد یا مجرمانه بیمه گذار شامل کارکنان و نمایندگان وی ، راننده یا کمک راننده وسیله نقلیه
  • 2-حوادث طبیعی مانند سیل ، طوفان ، زلزله ، آتش فشان و صاعقه 
  • 3- جنگ ، شورش ، اعتصاب ، بلوا ، ضبط و مصادره 
  • 4- تشعشعات رادیو اکتیو و فعل و انفعالات هسته ای 
  • 5- عیب ذاتی و یا خود سوزی کالا
  • 6- هر گونه خسارت غیر مستقیم و عدم النفع و کاهش ارزش کالا در بازار
  • 7- حمل کالاهای قاچاق و غیر مجاز
  • 8-خسارت هنگام تخلیه و بارگیری_ با پرداخت حق بیمه اضافی و در صورت موافقت بیمه گر قابل خریداری است
  • 9-خسارت ناشی از عدم صلاحیت راننده برای رانندگی وسیله نقلیه با توجه به نوع گواهینامه 
  • 10-ریزش ، روندگی ، آبدیدگی ، مگر اینکه ناشی از تحقق خطرات بیمه شده باشد 
  • 11- کاهش طبیعی وزن محموله 
  • 12- سرقت قسمتی از محموله و یا هر نوع سرقت ناشی از خیانت در امانت راننده و کمک راننده 
  • 13- فقدان کالا
  • 14- تغییر وسیله حمل بدون اخذ موافقت بیمه گر
  • 15 -خسارت وارد به علامت و بسته بندی کالا

 

 

قوانین مرتبط با بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل

 

ماده 386 قانون تجارت :

 اگرمال التجاره تلف ياگم شود متصدی حمل ونقل مسئول قيمت آن خواهد بود مگراينكه ثابت نمايد تلف ياگم شدن مربوط به جنس خود مال التجاره يامستند به تقصير ارسال كننده يامرسل اليه ويا ناشی از تعليماتی بوده كه يكی ازآنها داده اند ويا مربوط به حوادثی بوده كه هيچ متصدی مواظبی نيزنمی توانست ازآن جلوگيری نمايد. قرارداد طرفين می تواند برای ميزان خسارت مبلغی كمتريا زيادتر از قيمت كامل مال التجاره معين نمايد. 


ماده 387 قانون تجارت : 

درمورد خسارات ناشيه ازتاخيرتسليم يا نقص يا خساراتی كه ممكن بود درصورت تلف شدن تمام مال التجاره حكم به آن شود تجاوز نمايد مگراينكه قرارداد طرفين خلاف اين ترتيب رامقرر داشته باشد. 


ماده 388 قانون تجارت :

 متصدی حمل ونقل مسئول حوادث وتقصيراتی است كه درمدت حمل ونقل واقع شده اعم ازاينكه خودمباشرت به حمل ونقل كرده وياحمل ونقل كننده ديگری را مامور كرده باشد. بديهی است كه درصورت اخير حق رجوع او به متصدی حمل ونقلي كه ازجانب او مامورشده محفوظ است.


ماده 516 قانون مدنی : 

تعهدات متصدیان حمل و نقل اعم از این که از راه خشکی یا آب یا هوا باشد برای حفاظت و نگاهداری اشیایی که به آن‌ها سپرده می‌شود همان است که برای امانت‌داران مقرر است بنابراین در صورت تفریط یا تعدی مسئول تلف یا ضایع شدن اشیایی خواهند بود که برای حمل به آن‌ها داده می‌شود و این مسئولیت از تاریخ تحویل اشیا به آنان خواهد بود.

 
سوالات متداول :

 

 

حق بیمه بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل داخلی را چه کسی باید پرداخت کند ؟

از آنجائیکه موسسه حمل مسئولیت قانونی خود را بیمه میکند بدیهی است که پرداخت حق بیمه نیز به عهده موسسه حمل خواهد بود هر چند که در عمل متاسفانه مشاهده میشود موسسات حمل هزینه بیمه مسئولیت خود را از صاحبان بار مطالبه میکنند که این رویه غلط است .

 

 

آیا با وجود اینکه متصدی حمل بیمه مسئولیت حمل دارد صاحب کالا نیز باید بار خود را بیمه کند ؟

بله از آنجائیکه بیمه ای که موسسه حمل انجام میدهد بیمه باربری نیست بلکه بیمه مسئولیت است لذا ضروری است که صاحبان کالا بطور مستقل نسبت به خرید بیمه باربری بنا به دلایل زیر اقدام کنند :
1- ممکن است بیمه مسئولیت متصدی حمل منقضی شده باشد و موسسه مذکور نسبت به تمدید بیمه نامه اقدامی نکرده باشد
2- ممکن است موسسه حمل لیست بارنامه های صادره خود را در زمان معین طبق قرارداد برای شرکت بیمه ارسال نکند.
3- ممکن است موسسه حمل حق بیمه بارنامه ها را به شرکت بیمه پرداخت نکرده باشد.
4- ممکن است ارزش واقعی بار در بارنامه و متعاقبا در لیست ارسال شده به شرکت بیمه لحاظ نشده باشد.
5- ممکن است باربه دلایل متعدد از بین برود به عنوان مثال خسارت های ناشی از بلایای طبیعی اما موسسه حمل مسئول شناخته نشود در چنین مواردی استفاده از بیمه مسئولیت امکان پذیر نیست اما از بیمه باربری میتوان خسارت دریافت کرد.
6- در بیمه باربری امکان صدور بیمه نامه به طور اختصاصی و بر اساس شرایط خاص هر بار و خطراتی که آن را تهدید میکند با مذاکره با بیمه گر وجود دارد اما در بیمه مسئولیت این امکان وجود ندارد.
7- در بیمه باربری صاحب کالا بیمه گذار بیمه نامه بوده و بطور مستقیم طرف قرارداد با شرکت بیمه است و برای دریافت خسارت از قدرت چانه زنی بیشتری برخوردار است اما در بیمه مسئولیت طرف قرارداد یا بیمه گذار موسسه حمل است.

 

 

علت تفاوت ماده 386 قانون تجارت با ماده 516 قانون مدنی در باب متصدی حمل چیست ؟

متصدی حمل و نقل در قانون تجارت مسئولیتی بیش از امین و وکیل در قانون مدنی دارد : در قانون مدنی ، متصدی حمل و نقل امین است و تقصیر او باید ثابت شود تا مسئول قرار گیرد (ماده 516) . ولی ، در قانون تجارت متصدی مسئول سالم رساندن کالا به مقصد است : یعنی ، بر مبنای عرف و نیازهای تجارتی ، قانونگذار تعهد به حمل را به طور ضمنی حاوی تعهد به حفظ کالا نیز دانسته است . در نتیجه ، متصدی حمل باید ثابت کند که دلیل تلف کالا ذاتی یا ناشی از تقصیر ارسال کننده و یا گیرنده و یا نیروی خارجی و احتراز ناپذیر (قوه قاهره ) است تا از مسئولیت معاف شود . برای داوری درباره حکم ماده 516 قانون مدنی و ماده 386 قانون تجارت نسبت به مسئولیت متصدی حمل و نقل و اثبات تقصیر او باید پذیرفت که ماده 386 قانون تجارت برای اشخاصی که حمل و نقل را شغل و تخصص خود قرار می دهند و این خدمت را به عموم در برابر دستمزد معین پیشنهاد می کنند ، مناسب تر است . زیرا ، در فرضی که فرستنده کالا با چنین موسسه ای قرارداد می بندد ، مبنای تراضی این شرط ضمنی است که متصدی بر پایه تخصص و تجربه خود می تواند کالا را سالم به مقصد برساند ، مگر این که حادثه ای غیر مترقبه او را بازدارد . پس ، تعهد او بر حمل کالا همراه با این شرط ضمنی است که آن را سالم می رساند ، در واقع تعهد او یک تعهد به نتیجه است و ملزم است که برای ایفای این تعهد احتیاط های لازم را به عمل آورد وگرنه مسئول خواهد بود بنابراین در صورتی از اجرای این تکلیف معاف می شود که ثابت کند حادثه قهری و نامنتظر یا کاهلی و تقلب ارسال کننده سبب تلف یا نقص کالا شده است . ولی ماده 516 قانون مدنی برای فرضی عادلانه است که قرارداد خصوصی حمل کالا با امینی بسته می شود که متصدی حمل و نقل عمومی نیست و این خدمت را در برابر دوست یا آشنا و یا همکار تجاری خود به عهده می گیرد . زیرا ، در این فرض ، تکیه بر امانت و دلسوزی حامل است نه تخصص و تجربه او .بنابراین ، مفاد تراضی چنین تعبیر می شود که تعهد محدود به رعایت امانت و کوشش در راه حفظ سلامت کالاست نه سالم رساندن آن به مقصد . در نتیجه اگر کالا تلف شود ، بر طبق قواعد عمومی ، بر عهده ارسال کننده است که کوتاهی و مسامحه امین را ثابت کند .

 

 

CargoOperator_Liability_Conditions.pdf